Hello Bead Lovers!!!

I'm sorry to inform that orders for beading embroidery by ButterflyBeads are currently CLOSED until further notice.


Thank you... ^.^

Tuesday, June 29, 2010

Crumble Mumble Tips

Salam semua!!

Rindunya nak update blog... rasa nak update je blog ni tiap-tiap hari, tapi apa yang nak diupdatekan... jahit manik pun tidak... bekas manik, jarum manik, segalanya berkenaan manik dah disimpan dalam stor... but not for long... 44 hari je... pantang pun dah nak habis.. tinggal lagi 3 hari, so lepas ni tak menang tangan balik lah dengan tempahan manik yang tak sudah-sudah... (cehh.. ramai sangat ke yang nak tempah kat awak tu Zai oi.. :P) tapi alhamdulillah, memang ada saja yang berminat nak hantar baju untuk dibling-blingkan.. dah bagitau banyak kali kat blog, kat facebook, yang tempahan dah ditutup pun masih lagi ada yang bertanya boleh ke nak hantar baju lagi...? Itu tandanya ada juga peminat beadwork saya... :) Terima kasih... pada yang bertanya, maaf jika saya tidak membalas sms atau email anda, mungkin saya terlepas pandang atau langsung terlupa untuk menjawab pertanyaan anda... Sorry.. (ketuk kepala sendiri 15 kali.. hehe)

Sementara menunggu 3 hari lagi ni, rasa nak share something kat sini. Nak share knowledge pasal design crumble mumble sebab ramai yang bertanya tips dan cara jahitan design yang tengah hot ni. Bukan nak kata saya ni pakar sangat dalam design ni, cuma nak kongsi apa yang saya tahu berdasarkan pengalaman setahun jagung saya... design ni pun bukan saya penciptanya... Umi Pepari Design yang empunya design... God knows how talented she is... terima kasih Umi sebab mencipta design yang kreatif dan indah ini...

Ramai yang minta saya buat nota untuk design ni dan ada juga yang minta saya buat online tutorial, bukan tak nak atau malas, tapi saya rasa design Crumble Mumble ni susah nak difahami jika diterangkan dalam email atau dari tulisan sahaja, macam mana pun kena ada guru di depan mata, baru menjadi dan baru senang nak faham. So, kali ni, saya bukan nak ajar macam mana nak jahit, just nak share macam mana nak dapatkan jahitan Crumble Mumble yang cantik dan kemas. Mungkin ada yang dah tau, so pada yang dah tau tu just ignore je la entry saya ni :)

1. Gunakan benang yang sama warna dengan warna kain supaya jahitan anda nampak lebih kemas dan jika dilihat dari belakang jahitan, tak lah kusut masai dengan benang yang bersimpang siur :)

2. Pelbagaikan saiz beads dan pearl yang anda gunakan... glass pearl dari saiz 6mm ke 3mm, dan juga glass beads, dari saiz yang paling besar ke paling kecil. Pelbagaikan juga bentuk manik, ada bulat, ada bicone, ada empat segi, ada bujur...

3. Gunakan kristal, glass pearl dan beads yang berkualiti tinggi untuk mendapatkan kualiti jahitan yang lebih cantik, lagi shining gitu! Kristal Swarovski adalah yang terbaik untuk kristal.

4. Tak perlu terlalu menyusun pearls dan beads mengikut susunan sangat, Crumble Mumble adalah teknik manik tabur.. biarkan ia berterabur :)

5. Untuk warna, gunakan semua warna yang ada pada baju, naikkan warna yang paling sedikit pada baju untuk menaikkan seri baju.

6. Latihan adalah penting untuk menjahit design ni, lagi banyak jahit, anda akan tahu kelemahan dan kekurangan jahitan anda.

Rasanya itu je yang dapat saya kongsi kali ni, insyaAllah kalau ada tips lagi, saya share lagi ye! Selamat mencuba!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Love Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
sig

11 comments:

LiTtLe^m3 said...

cik jai.. adakah baju saya juga diambil tempahan :D

Anonymous said...

Thanks for the very good tips ...can I send in my design for your comments?

LILLIES AND LAVENDAR said...

Love to hear you're back again...nice n useful tips..

zai said...

Baiti - Anta je la.. ko dah lama book tapi x anta2 pun bajunye.. kalau x sempat anta by hand, pos aje.. mudah dan cepat :)

zai said...

Anonymous - Yes.. of cos u can.. just send me the pictures :)

Datin Elly - Rindu nak jahit manik.. dapat update blog jadi la..

norzita said...

Salam Zai,terima kasih kerana sudi add and follow blog akak(acik kot)? Btw memang cantik2 semua kerjatangan Zai. Da lah muda ,cantik dan berbakat besar pulak. Yg paling penting kerja Zai kemas. Suke semua..Bestla...Also you got a very nice blog. All the best.

jihan said...

bagus la bg tips tapi nk masuk kelas juga...baru puas hati...

Unknown said...

berapa ye kalau buat design macam ni untuk leher dan lengan? saya nak hantar 6 pasang baju..,

Unknown said...

tq tq tq saya mmg tak pandai sangat nak naikkan seri baju..selalunya manik saya nampak terlampau sedondon..hehehehe budak2 baru belajar...

kYnnHs said...

terime kaseh sgt sbb share tips~ br berjinak2 ngan beadings~

QasehSuci said...

susah nak cari tutorial wat manik crumble ni...leh ajarkan tak?

>